Lagoon – Land of Druids – recenzja

W ubiegłym roku na rynku planszówek zadebiutował David Chott. Zorganizował rewelacyjną akcję w serwisie Kickstarter, w ramach której zebrał prawie 150 tys. dolarów, dzięki czemu gra Lagoon: Land of Druids trafiła w ręce wspierających (rzecz jasna, nie obyło się bez drobnego opóźnienia) i do sklepów.

W Lagoon gracze wcielają się w tytułowych druidów walczących o dominację i kształtujących przyszłość świata. Mechanika gry idealnie odwzorowuje te zmagania, a rozgrywka wykorzystuje mechanizmy znane z klasycznych pozycji, oferując równocześnie powiew świeżości.

LagoonNiezbyt duże, pancerne pudełko z grą jest ozdobione przepiękną grafiką i wypełnione po brzegi komponentami. Jeśli okładka przypadła Wam do gustu, gwarantuję, że w środku znajdziecie jeszcze więcej niesamowitych ilustracji. Na szczególną uwagę zasługuje zwłaszcza zestaw 27 dużych dwustronnych kafelków w kształcie heksów, przedstawiających poszczególne krainy Lagoon, z których budowana będzie plansza. Obie strony kafelków posiadają własne ilustracje oraz tekst opisujący specjalną zdolność danego miejsca. Poza nimi w pudełku znaleźć można kafelki pomocy (przypominające najważniejsze zasady), żetony kręgów druidów (w ośmiu kolorach) oraz trzy rodzaje nasion odpowiadających trzem magicznym energiom świata Lagoon. Wszystkie elementy stoją na bardzo wysokim poziomie pod względem grafiki, estetyki, czytelności i odporności na zużycie.

Na początku rozgrywki gracze tworzą startową planszę składającą się z trzech przylegających do siebie kafelków. Instrukcja podpowiada trzy rekomendowane układy, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by gracze uzgodnili własne ustawienie. Następnie każdy gracz wybiera jeden z kręgów druidów i umieszcza na planszy dwóch z nich (starszego, tzw. Eldrida, oraz zwykłego), a pozostałych trzech kładzie przed sobą.

W swojej turze gracz aktywuje druidów, by wykonać jedną akcję, po czym odwraca żeton druida na nieaktywną stronę. W grze można wybrać jedną z pięciu akcji:

  1. move – przesunięcie druida na sąsiedni heks,
  2. summon – dołożenie na planszę jednego z dostępnych druidów, który umieszczany jest na heksie z cechą “haven”,
  3. explore – dobranie jednego kafelka krainy z woreczka i dołożenie go wybraną stroną do góry na sąsiednim polu – dzięki tej akcji otrzymujemy jedno nasiono energii w kolorze odpowiadającym dołożonemu kafelkowi,
  4. invoke – wykorzystanie akcji specjalnej z kafelka, na którym znajduje się jeden z druidów gracza (nawet nieaktywny),
  5. unravel – druid gracza może zniszczyć krainę, na której stoi jego druid, wydając trzy nasiona energii w odpowiednim kolorze (poszczególne kolory walczą ze sobą na zasadzie papier-nożyce-kamień), dzięki czemu gracz kładzie przed sobą kafelek z daną krainą.

Gdy żaden z druidów nie jest w stanie wykonać kolejnej akcji, następny uczestnik zaczyna swoją turę – odwraca na aktywną stronę maksymalnie trzech druidów i przystępuje do działania.

Gra kończy się, gdy odkryta zostaje ostatnia kraina. Wygraną określa dominujący kolor krain na planszy. Nasiona tego koloru są warte jeden punkt zwycięstwa, natomiast zdobyte kafelki krain w innych kolorach dają dwa punkty.

Pisałem już o genialnej zawartości pudełka z grą, ale jedna rzecz nie daje mi spokoju. Instrukcja zawiera wszystkie podstawowe zasady, ale na pierwszy rzut oka widać, że wszystkie informacje były zaplanowane na 16 stron. Niestety, jednym z osiągniętych progów Kickstartera był tryb solo, który został umieszczony na ostatniej stronie instrukcji, a dalszą część opisu znaleźć można na… dodatkowej, luźnej kartce. Ten niewybaczalny (moim zdaniem) problem można było obejść na kilka sposobów – mniejsza czcionka czy dodatkowe strony w instrukcji zapełnione grafikami.

Skoro jesteśmy już przy wadach, warto wymienić kolejne. Lagoon oferuje tryby dla 1-4 graczy, ale zdecydowanie najlepiej prezentuje się przy grze dla dwóch lub trzech osób. Tryb drużynowy dla czterech graczy zupełnie do mnie nie przemawia. Podobnie ma się sprawa z trybem rozgrywki solo. Dodatkowo do gry nie powinni zbliżać się gracze z kiepską znajomością angielskiego. Każda kraina oferuje specjalną zdolność i gracz w swojej turze musi zdecydować, które akcje są dla niego najkorzystniejsze.

Ogromną zaletą Lagoon jest ciągle zmieniająca się plansza. Eksplorowanie pozwala na dokładanie kolejnych kafelków i pozyskiwanie żetonów nasion energii. Czasem, dokładając kafelek, warto wybrać stronę z gorszą zdolnością, ale za to w odpowiednim kolorze, który zbliży gracza do zwycięstwa. Podczas gry nie można też pominąć akcji unravel, której efektem jest zdobycie dużej ilości punktów – pod warunkiem odpowiedniego układu planszy w ostatniej turze.

Mechanika Lagoon: Land of Druids idealnie współgra z jej tematyką. Gra toczy się bardzo płynnie i pojedynczą rozgrywkę bez problemu da się zamknąć w ciągu 60 minut. Zmieniająca się plansza, możliwość wykorzystywania specjalnych zdolności krain oraz odświeżanie maksymalnie trzech druidów na początku tury sprawiają, że tura gracza przeistacza się w niezwykłą łamigłówkę. Często dopiero pod koniec rozgrywki okazuje się, która z energii osiągnie dominującą pozycję. Dodatkowym atutem tej pozycji są proste, bardzo intuicyjne zasady, które przypadną do gustu zarówno początkującym, jak i planszówkowym wyjadaczom.

David Chott stworzył arcydzieło – Lagoon posiada niezwykle grywalną mechanikę, a do tego okraszona jest chyba najlepszymi grafikami, jakie widziałem w planszówce w 2014 roku. Wydając tę pozycję wysoko ustawił sobie poprzeczkę. Niecierpliwie czekam na kolejny projekt sygnowany jego nazwiskiem.

Plusy:

  • rewelacyjna oprawa graficzna
  • wysoka jakość elementów
  • świetna mechanika wspierająca tematykę gry
  • plansza zmienia się podczas rozgrywki, zapewniając dużą regrywalność
  • sposób wyłonienia zwycięzcy

Minusy:

  • luźna “strona” instrukcji
  • słabe tryby dla jednego i czterech graczy

Recenzja pierwotnie opublikowana w magazynie Rebel Times #88

Bądź pierwszy i zostaw swój komentarz. Nie bądź nieśmiały.

Dołącz do dyskusji

Możesz używać HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>