Ulubiony system RPG | #RPGaDAY 18

Pewnie nikogo nie zaskoczę oświadczając, że moim ulubionym systemem jest Numenera. Odjechany świat stworzony przez Monte Cooka i Shannę Germain sprawia, że w tym systemie da się poprowadzić naprawdę sporo różnorodnych przygód. Dodatkowo mechanika Cyphers nie zmusza do rozgrywania starć trwających półtorej godziny i pozwala na stworzenie kompetentnych, różnorodnych postaci (zwłaszcza z wykorzystaniem dodatku Character Options).

Atlantis_the_Second_AgeAle Numenera opisywałem już podczas RPGaDAY nie jeden raz, więc czas przedstawić Wam czarnego konia – system, który w ciągu najbliższego roku może zająć miejsce na podium. Atlantis the Second Age, bo o nim mowa, został wydany w ubiegłym roku za pośrednictwem Kickstartera przez Khepera Games. To poprawiona edycja poprawionej edycji oryginalnego systemu sword & sorcery z lat 80-tych.

Akcja systemu toczy się po upadku Atlantydy, a jej miejscem jest prehistoryczna Ziemia. Kilkanaście ras (w tym atlantydzkie uplifty, neandertalczycy-kanibale oraz Djinni, które wciąż zmieniają wygląd), kilkaset miejsc pochodzenia i szesnaście klas do wyboru pozwala na stworzenie niepowtarzalnej postaci. Podczas tworzenia postaci wykorzystywane są tabele umożliwiające rozlosowanie jej historii – podobnie, jak to miało miejsce w Cyperpunku 2020, lecz na większą skalę. Dzięki temu tworzymy herosów, którzy pierwsze przygody zmieniające świat wokół nich mają już za sobą.

Mechanika jest prosta – opiera się o k20 i polega na wykonaniu rzutu, dodaniu modyfikatorów z cech i umiejętności oraz odjęciu modyfikatorów sytuacyjnych (obrona przeciwnika, kiepska widoczność itd). W końcu wynik jest porównywany z tabelą – jeśli wynosi 6 lub więcej, test zakończył się sukcesem.

Co jeszcze fajnego kryje się w Atlantis? Dodatkowy mechanizm realizowania Wielkich Prac, dzięki którym heros zmienia otaczający go świat. Proste, ale satysfakcjonujące zasady magii. Bardzo bogaty, dobrze opisany świat zawierający mnóstwo pomysłów na przygody.

Moje pierwsze podejście do tej pozycji nie było zbyt entuzjastyczne ze względu na średni layout oraz kolorystykę i ilustracje, które nie do końca trafiają w mój gust. Podręcznik zawiera również trochę literówek i niedociągnięć. Jednakże lektura nowej edycji Atlantis the Second Age sprawiła, że mam ochotę poprowadzić ten system i przetestować zawarte w nim rozwiązania w praktyce. Jeśli mi się to uda i okaże się, że mechanika Atlantis faktycznie zadziała, to najprawdopodobniej właśnie ta gra stanie się moim ulubionym systemem.

PS: Jeśli chcecie, bym opisał Numenera lub Atlantis dokładniej – napiszcie w komentarzu, a postaram się wreszcie zmobilizować do stworzenia recenzji.


Ten wpis jest częścią akcji #RPGaDAY. Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj ten wpis.

Jeden komentarz

Dołącz do dyskusji

Możesz używać HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>