Blood Bowl: Menedżer Drużyny – recenzja

Czasami się wygrywa, czasami przegrywa, a czasami ginie

Blood Bowl Menedżer drużyny - recenzja gry karcianej wydawnictwa GalaktaDwie drużyny na murawie, a każda z nich ma tylko jeden cel – przenieść piłkę poza linię końcową połowy przeciwnika i zdobyć przyłożenie. W naszym świecie na tym schemacie opierają się rugby i futbol amerykański. W znanym z Warhammera Starym Świecie ta gra jest znana jako Blood Bowl. Zwyciężyć można dzięki przejęciu piłki i zdobyciu punktów, ale równie dobrze można wyłączyć z gry wszystkich zawodników drużyny przeciwnej. Prawie wszystkie chwyty są dozwolone, a sędziowie rzadko wtrącają się w przebieg rozgrywki. Czy Twoja drużyna wygra dzięki genialnej taktyce, wszechstronnym zawodnikom, a może nieczystym trickom? Wszystko zależy od Ciebie – menedżera drużyny.

Gruchot kości, jęk poturbowanych, ryk uradowanych fanów

Blood Bowl – Menedżer Drużyny jest grą karcianą przeznaczoną dla 2-4 graczy. Każdy z nich wciela się w szefa drużyny, którego zadaniem jest poprowadzenie zespołu do zwycięstwa w nadchodzącym sezonie. Zwycięży drużyna posiadająca największą ilość fanów, a wygrane mecze będą stanowiły jedynie środek dla osiągnięcia tego celu.

Gracze losują lub wybierają swoje drużyny spośród 6. W skład startowej drużyny wchodzi 12 kart zawodników dysponujących różnymi wartościami Sławy (współczynnik odpowiadający za siłę i doświadczenie) oraz umiejętnościami (np. podanie, unik, sprint czy oszustwo). Każda z drużyn posiada inną specyfikę i wymusza zupełnie inny styl gry. Przykładowo: ludzie stanowią bardzo przeciętną, ale zrównoważoną pod każdym względem drużynę, za to chaos nastawiony jest na ostrą konfrontację i dużą ilość oszustw.

W każdej kolejce losowane są karty rozgrywek, po czym gracze po kolei dołączają do meczów zawodników i wykorzystują ich umiejętności, takie jak atak (dzięki któremu możemy kontuzjować zawodników przeciwnika) czy oszustwo (może zwiększyć sławę, dać dodatkowych fanów lub wyrzucić oszukującego zawodnika z danego meczu). Do poszczególnych meczów mogą dołączyć maksymalnie dwaj gracze. Wyjątek stanowi turniej – w trakcie rozgrywki pojawią się trzy takie karty – w którym może wziąć udział dowolna ilość graczy.

Po wyłożeniu wszystkich zawodników na stół rozpoczyna się faza sprawdzenia wyniku. W poszczególnych meczach obliczane są wyniki Sławy zawodników każdej ze stron. Dodatkowo, jeśli jednemu z zawodników udało się przejąć piłkę, kontrolujący go gracz otrzymuje dodatkowe punkty Sławy. Strona, która dysponuje większą ilością punktów Sławy w danej rozgrywce wygrywa mecz i zdobywa nagrody zapisane na karcie meczu. Podobnie wyglądają turnieje, ale w nich nagrody otrzymują wszyscy uczestnicy (w zależności od zajętego miejsca).

Wygrana czyni mistrza

Wygrana w meczu umożliwia rozwój drużyny. Pierwszy z graczy przystępujących do meczu może wybrać, które z nagród zapisanych na karcie bardziej mu odpowiadają poprzez ustawienie zawodnika po odpowiedniej stronie karty meczowej. W razie wygranej otrzymuje wszystkie wskazane nagrody. Z puli nagród można otrzymać:

  • Dodatkowego zawodnika – dociągamy kartę zawodowca z oddzielnej talii i dołączamy go do zespołu. Gwiazdy z reguły dysponują sporą sławą oraz ciekawymi kombinacjami umiejętności.
  • Rozwinięcie personelu – czyli dociągnięcie karty z talii wspólnej dla wszystkich, w której znajdziemy ogólne ulepszenia: dodatkowych fanów na koniec gry za spełnienie określonych celów, medyków zdolnych uleczyć kontuzjowanych zawodników lub czarodziei, którzy mogą zaatakować przeciwników.
  • Rozwinięcia drużyny – każdy zespół posiada również własną talię ulepszeń, które wzmacniają konkretny styl gry drużyny. 2-3 tego typu ulepszenia potrafią odmienić tok rozgrywki,
  • Fanów, którzy poprą nasz zespół i przybliżą go do zwycięstwa w rozgrywkach.

 

Rozgrywka toczy się dość szybko, a gracze zmuszeni są stale dostosowywać swoją strategię i taktykę do zagrywek przeciwników oraz wylosowanych kart ulepszeń. Czasem korzystniej jest odpuścić kilka meczy na starcie, tylko po to, by zagwarantować sobie zwycięstwo w rozgrywkach dających nowych zawodników lub ulepszenia drużyny, dzięki którym nabierzemy odpowiedniego rozpędu na dalszej kolejki.

Włącz się do walki o Puchar Krwi

Blood Bowl Menedżer Drużyny to lekka i przyjemna gra karciana, w sam raz na udane popołudnie ze znajomymi. Pojedyncza rozgrywka zajmuje ok. 60-90 minut. Mimo możliwości rozgrywki w 2 i 3 osoby, najwięcej napięcia i najlepszą zabawę oferowała podczas starcia 4 drużyn.

Gra charakteryzuje się sporą losowością, jednak doświadczenie gracza pozwala ją obniżać i rozsądnie wykorzystywać otrzymanych zawodników. Niestety nie mamy wpływu na karty ulepszeń, które dociągamy – możemy przez kilka kolejek bezskutecznie polować na konkretną kartę, która w danym układzie gwarantowałaby zwycięstwo.

Z drugiej strony, losowość oraz duża ilość kart w taliach gwiazd i ulepszeń personelu oferują sporą regrywalność. Praktycznie każda z odbytych rozgrywek była zupełnie inna.

Z lekkim sercem mogę polecić tę grę każdemu miłośnikowi tematycznych, niekolekcjonerskich karcianek. Niestety, instrukcja jest odrobinę zbyt skomplikowana, ale po pierwszej partii wszystko staje się jasne.

Plusy:

  • Szybka, lekka karcianka
  • Wysoki poziom wykonania poszczególnych elementów
  • Wysoka regrywalność
  • Humorystyczne teksty na kartach

Minusy:

  • Kiepska instrukcja

Tekst pierwotnie ukazał się w miesięczniku Rebel Times #71

 

Bądź pierwszy i zostaw swój komentarz. Nie bądź nieśmiały.

Dołącz do dyskusji

Możesz używać HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>