Android Netrunner LCG – recenzja Genesis Cycle

Recenzja cyklu Genesis do gry Android Netrunner LCGMinął prawie rok od premiery karcianki Android Netrunner. Przez ten czas Fantasy Flight Games uraczyło fanów 6-częściowym Genesis Cycle:

What Lies Ahead
Trace Amount
Cyber Exodus
A Study in Static
Humanity’s Shadow
Future Proof

Przydatność poszczególnych rozszerzeń musicie ocenić sami na podstawie list kart i Waszych preferencji odnośnie frakcji. Ja chciałbym podsumować najciekawsze zmiany wprowadzone przez cykl Genesis.

Korporacje

Genesis Cycle zapewniło przede wszystkim sporo nowych agend wartych 1-2 punkty. Obecnie tworząc deck korporacji większość graczy wykorzystuje agendy warte max. 2 punkty. Taka konstrukcja minimalizuje ryzyko szybkiego zwycięstwa runnera dzięki 2-3 szczęśliwym skokom. Przy takim układzie, aby wygrać, runner musi przejąć minimum 4 agendy.

Weyland

Dedicated Response Team - jedna z ciekawszych kart pochodzących z Genesis CycleNowa identity zapewnia odnawialne kredyty na rozwijanie lodów, co w połączeniu z Commercialization (kredyty za znaczniki) oraz Trick of Light (z Jinteki, przenoszenie znaczników) zapewnia ciekawe rozwiązania. W grze pojawiły się także nowe lody, które za znaczniki advancement zwiększają liczbę subrutyn. Wciąż największą popularnością w tej frakcji cieszą się talie oparte na Scorched Earth oraz rozwijaniu agend w obrębie jednego superserwera, w związku z czym większość kart z Genesis nie jest zbyt popularna. Zapewne wraz z pojawieniem się nowych kart manipulujących advancement ta tendencja ulegnie zmianie.

NBN

Nowa identity pozwala zmniejszyć talię do 40 kart. W połączeniu ze słabymi lodami i agendami wartymi mało punktów jest to bardziej zagrożenie niż korzyść. Także talia Noise oparta na zrzucaniu kart może przekreślić szanse na zwycięstwo. W dodatkach pojawiło się sporo dodatkowych sposobów na tagowanie (Midseason Replacements!), więc także w tej frakcji często pojawia się combo wykorzystujące Scorched Earth. Na uwagę zasługują dwie mocne karty wspierające ekonomię – Pop-up Window oraz Marked Accounts.

Jinteki

Ta frakcja otrzymała zdecydowanie najciekawszą identity, otwierającą możliwość grania „horyzontalnego”. Niestety podstawowy mechanizm działania frakcji, czyli zadawanie obrażeń i dążenie do wypłaszczenia runnera, wciąż działa dość kiepsko, co czyni z Jinteki najsłabszą frakcję. Widać również ciekawe tendencje – dodawanie kart pozwalających na manipulacje lodami (Sunset, Midori) i rozwijanie elementu zaskoczenia. Jinteki otrzymało również 2 świetne agendy – Braintrust (wspomaga ekonomię) oraz Fetal AI (działa jak pułapka). Warto wspomnieć również o Whirlpool, który otwiera możliwość tworzenia śmiercionośnych zasadzek.

Haas-Bioroid

Eve Campaign - karta z serii Genesis Cycle do Android NetrunnerNowa identity obecnie jest gorsza od tej z podstawki. Z całą pewnością będzie częściej wykorzystywana, gdy w dodatku Creation & Control pojawi się większa ilość lodu typu bioroid. Nadal rozwijany jest mechanizm pozbawiania klików (Ruhr Valley, Eli, Viper). Dodatkowo HB otrzymało świetne wsparcie dla prężnie działającej ekonomii w postaci Eve Campaign oraz Green Level Clearance. Zdecydowanie najlepszą kartą z tej frakcji jest Mandatory Upgrades – agenda oferująca dodatkowy klik. Wcześnie zapunktowana z reguły pozwala na zwycięstwo korporacji. Decki Haas-Bioroid są obecnie jednymi z najmocniejszych. Równowaga z pewnością zostanie zachwiana jeszcze bardziej po premierze Creation & Control.

Runner

W Genesis Cycle łatwo wybrać 3 najlepsze karty neutralne dla runnera – wystarczy zwrócić uwagę, które z nich wykorzystywane są najczęściej. Kati Jones to solidne wsparcie ekonomiczne dla cierpliwych graczy. Plascrete Carapace pojawia się na stole bardzo często – stanowi m.in. kontrę dla Scorched Earth. Z kolei Dyson Mem Chip oferuje dodatkowy link i pamięć, której nigdy za wiele.

Shaper

Nowy Shaper pozwala na stworzenie talii 40 kart – z reguły łączy się z dobieraniem kart, by jak najszybciej rozbudować swój rig. Do Maker’s Eye dołączył R&D Interface – widać że projektanci stawiają w tej talii na atak na R&D. Najciekawszą kartą jest jednak Personal Workshop, który pozwala na przechowywanie kart i wykorzystanie ich w kluczowym momencie. Niestety Shaperzy są obecnie najsłabszą frakcją. Creation & Control z pewnością odwróci ten trend.

Anarch

Nowa identity wiąże się z jednym z motywów przewodnich tej frakcji, którym jest trashowanie kart (Whizzard, Imp). Odkąd do Medium z podstawki dołączyły Nerve AgentRetrieval Run, korporacja musi ostro bronić serwerów centralnych. Ciekawą kartą jest Data Leak Reversal, pozwalająca zrzucać karty z talii korporacji, gdy runner ma taga – czas pokaże czy, będzie wykorzystywana w większej ilości decków. Obecnie jej stosowanie może być dość ryzykowne, ze względu na dużą ilość talii ze Scorched Earth.

Criminals

Android Netrunner: E3 Feedback Implants - karta z serii Genesis CycleCiekawa identity pozwala na bardzo szybkie otwarcie i rozbudowanie swojej ekonomii. Pojawiły się również nowe karty wspomagające atak na HQ (HQ InterfacePheromones) oraz bazujące na takich atakach (Emergency Shutdown). Rozwijany jest także element derezowania lodów (wspomniany już Emergency Shutdown, Crescentus). Karty frakcyjne z Genesis Cycle nie są zbyt mocne, ale Criminals nie potrzebowali solidnego wsparcia – ich talie nadal często pojawiają się wśród zwycięzców turniejów.

Podsumowanie

Genesis Cycle udowodnił, że popularność i wysokie notowania Android Netrunner na Board Game Geek to nie przypadek czy hype. Gra w wersji podstawowej była rewelacyjna, a dodatki wprowadziły mnóstwo ciekawych rozwiązań i kombinacji. Na razie wśród frakcji dominują Criminals oraz HB/Weyland. Co będzie dalej?

Na horyzoncie majaczy Creation & Control, pierwszy większy dodatek rozwijający frakcje Shaperów i Haas-Bioroid. Z pewnością mocno zamiesza w netrunnerowym światku.

Tekst pierwotnie ukazał się w miesięczniku Rebel Times #69

Bądź pierwszy i zostaw swój komentarz. Nie bądź nieśmiały.

Dołącz do dyskusji

Możesz używać HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>